Dead Space 2 – Recenze

Děsuplná recenze na Dead Space 2!

26. 2. 2011

První díl Dead space vyšel již před třemi roky a již v té době nabídl parádní hororovou atmosféru. Druhý díl se snaží překonat svého předchůdce, což se mu opravdu podařilo. Vývojáři z Visceral Games opět ukázali, že umí vytvořit skvělou hru. Sci-fi horor Dead Space 2 přináší hutnou atmosféru, skvělou hratelnost a hektolitry krve. Vše co do pravého hororu patří.

Pokračování se odehrává tři roky poté, co hlavní hrdina inženýr Isaac Clarke společně s týmem dorazil na vesmírnou loď USG Ishimura, na které se stalo cosi podivného. Na palubě tohoto obrovského korábu se nacházela i Isaacova přítelkyně Nicole Brennan. Poté co se Isaacovi podaří zneškodnit podivuhodný artefakt Marker, odletí daleko pryč. Jenomže tím to nekončí, ale naopak, tím to celé začíná.

Isaac Clarke se vrací!

Druhý díl se odehrává na gigantické vesmírné stanici Sprawl, na kterou narazil hlavní hrdina během putování vesmírem. Isaac Clarke se ale stále nevypořádal se smrtí Nicole a proto má halucinace. Neustále ji před sebou vidí a jeho demence ho postupně zabíjí. Po chvíli je přesunut do blázince, ve kterém se ho lékáři vyptávají, co se stalo předtím, než k nim dorazil. Jenomže během chvilky se něco zvrtne a po celém komplexu Sprawl se objevují nekromorfové. A tak Isaacovi nezbývá než opět začít bojovat o svůj život proti tisícům krvežíznivým nekromorfům.

Dead Space 2 jde ve šlépějích prvního dílu, ale přináší spoustu novinek a vylepšení. Jestliže jste hráli první díl, tak brzy přijdete i druhému dílu na kloub a začnete kosit zrůdy jako dříve. Pokud jste jedničku nehráli, budete mít chvíli problém si zvyknout na jinak příjemné ovládání, ale hlavně vám bude chybět přehled o tom, co se stalo na USG Ishimura. Hra je nyní rozdělena do více kratších kapitol, a tím příběh nabírá stále větší tempo. Ačkoliv jsou kapitoly kratší, tak hra celkově nabízí na dnešní poměry slušnou herní dobu. Ta je kolem desíti hodin na střední obtížnost, obdobně jako u prvního Dead Space. Po dohrání navíc získáte několik nových věcí do kampaně, což vás nutí hrát znovu.

Opravdu mrtvý vesmír

Jak už jsem zmínil, hra se odehrává v městské stanici Sprawl, která se nachází poblíž Země. A protože byl děj přesunut na větší stanici, tak je i větší variabilita prostředí. Takže ve hře narazíte na nemocnici, školku, kostel, laboratoře a nechybí ani létání ve vesmíru. Největším překvapením bylo, když jsem se dostal opět na palubu vesmírné lodi USG Ishimura. Prostory uvnitř byly stejné, ale lidé se jí snažili vyčistit od krve a všech možných věci a hlavně zjistit co se tehdy stalo. Jak procházíte chodbami lodi, tak si Isaac začne vzpomínat na to, co prožil předtím, než dorazil do města. Díky různorodému prostředí je ve hře více druhů nepřátel. Opět se proti vám postaví staří známí nekromorfové z prvního dílu, ale i několik nových a více nebezpečných.

Mezi ty nové patří třeba malé děti, které útočí ve větším počtu, a proto je lepší si je držet dál od těla. Dále vám v cestě za porozuměním stojí velmi rychlí nekromorfové. Ti se neustále přemisťují mezi kryty, až se dostanou blízko k vám, a poté vyběhnou a než stihnete zareagovat, tak vás pěkně zmasakrují. Protože je ve hře hodně druhů protivníků, tak nechybí ani arzenál plný smrtících zbraní. Každý určitě zná klasickou plazmovou řezačku, kterou se výborně nepřátelé porcují na jednotlivé části. Dále je k dispozici kulomet, plamenomet a spousta dalších zbraní, bez kterých není možné přežít. Oproti prvnímu dílu byl problém s nedostatkem munice. Často jsem se dostal do situace, kdy mi došli náboje, a tak jsem musel buďto utíkat, anebo použít boj zblízka, který není zrovna dvakrát účinný, ale častokrát mi zachránil život. Také je možné použít telekinezi, s jejíž pomocí si můžete přitáhnout k sobě různé předměty, a ty poté střílet po nestvůrách.

Obdobně jako s municí je to i s lékárničkami, kterých je také pomálu. Pokud tedy dojdou všechna oživení, tak je dobré stavit se v nejbližším obchodě a dokoupit si potřebnou munici a životy. Opět nechybí ani lavice, ve které si můžete za nalezené uzly vylepšovat zbroj nebo vaše zbraně. U zbroje se vám zvyšuje počet životů či kapacita kyslíku, když se dostanete někam, kde není. Než si koupit všechny zbraně, které jsou dostupné, tak je lepší si vylepšit ty, které používáte nejčastěji. A tak jim můžete zvětšit například poškození, kapacitu v zásobníku a různá další vylepšení, která se budou hodit.

Baf!

Atmosféra je opravdu parádní a hlavně přibylo více lekavých momentů. Někdy se polekáte opravdu slušně, až vám z toho bude lézt mráz po zádech. A tak po většinu hry je lepší být neustále ve střehu, protože nikdy nevíte, co se může stát. Nepřátelé se totiž mohou objevit prakticky odkudkoliv, a hlavně ve chvíli, kdy byste je nejméně čekali. Stačí jen na chvíli nedávat pozor a postihne vás opravdu ošklivá smrt. Animace, při kterých nekromorfové Isaaca zabijí, jsou opravdu hodně brutální. Často v nich hrdina ztratí hlavu nebo rovnou polovinu těla. Nic pro malé děti.

Velkou zajímavostí bylo, když tvůrci oznámili, že Dead Space 2 nabídne i multiplayer. Ano, vedle parádního singleplayeru nechybí ani možnost si vyzkoušet hru pro více hráčů. Je vidět že vývojáři se především soustředili na hru jednoho hráče, protože multiplayer nabízí pouze jeden hratelný mód. Jedná se o režim pro osm hráčů, kteří jsou rozděleni do dvou týmů. První tým je složen z vojáků, kteří musejí splnit v daném čase několik úkolů, a tím zlikvidovat nekromorfy. Druhý tým se chopí role právě nekromorfů, kteří musejí zabránit vojákům v plnění úkolů. Tým lidí musí spolu plně spolupracovat, protože hráči, co jsou v kůži nestvůr, se mohou zapojit do hry z každého ventilačního otvoru, který je na mapě. Tím se mohou dostat lidem do zad a pořádně je potrápit. Multiplayer je spíše takovým zpestřením než plnohodnotnou částí, ale nějakou dobu se u něho dá vydržet, protože je celkem zábavný. Každý si přece chce vyzkoušet, jaké to je být v kůži nekromorfa.

Po grafické stránce je Dead Space 2 zase o krok napřed před svým předchůdcem. Ačkoliv hra běží na stejném enginu, tak je poznat, že byl upraven. Modely postav jsou skvěle vykreslené a to samé se dá říci i o prostředí. Během hraní jsem nepostřehl žádné chyby technického rázu a je vidět, že hra je opravdu vyladěna. Zvuky jsou také na dobré úrovni a díky tomu je Dead Space 2 opravdu hrou, která by ve vaší sbírce neměla zaručeně chybět, tedy pokud se rádi lekáte.

Dead Space 2 je parádní horor, který přináší špičkovou atmosféru plnou nečekaných momentů. Bohužel v některých částech je akce až příliš mnoho. Za poslední dobu jsem nehrál lepší horor, a proto všem vřele doporučuji si hru koupit, protože opravdu stojí za to. Škoda jen toho, že hra neobsahuje české titulky jak na počítači, tak i na konzolích, jak tomu bylo u prvního dílu. Teď už jen stačí doufat, že se dočkáme i Dead Space 3.

- Fantastická atmosféra
- Skvělý singleplayer
- Různorodost prostředí