Gran Turismo 5 – Recenze

Král silnic se vrací v recenzi Gran Turismo 5!

2. 2. 2011

Čekali jsme na to stejně dlouho, možná i déle, než za totality na nové auto. Nicméně někdy si i neoblomný Kazunori Yamauchi, mimochodem tenhle cápek stojí za sérií Gran Turismo, řekne, že je nejvyšší čas, aby se hra dostala ke koncovým zákazníkům. Těmi samozřejmě budou natěšení hráči, a aby taky ne. Spousta informací, málo trailerů, ohromné lákání a spousta dalších věcí, které měly z Gran Turisma 5 udělat ten nejlepší závodní titul na světě. Ale je to opravdu tak? Nebo nám celou tu dobu autoři mazali med kolem ohromeně otevřené pusy? My to zjistili!

Instalace je doslova pekelná!

Nuže, jakmile tuhle automobilovou potvoru vložíte do své PS3, neváhejte a zvolte možnost instalace. Ano, víme o tom, hra se instaluje neuvěřitelnou hodinu a jen to více prohlubuje ohromné očekávání. Nicméně pokud tak neučiníte, tak vás čeká dlouhé čekání během samotné hry. Při načítání závodu si totiž hra instaluje dočasná data a trvá to poměrně hutnou dobu. Po instalaci vás uvítá velmi kvalitně podané intro. Hra vám nejdříve ukáže, jak probíhá výroba vozů a následně tento proces utne gameplay záběry, efektně sestříhanými tak, abyste se dostali do extáze. Vítejte v hlavním menu hry Gran Turismo 5. Jak si všimnou fanoušci série, menu má obdobnou podobu jako v dřívějších dílech. Veškeré sekce jsou označeny příslušnou ikonkou. Nechybí mód kariéry, arkádové ježdění, tradiční a neodmyslitelné licence, online režim, editor vlastních tratí a také speciální závody. Vše je umístěno poměrně zajímavě a přehledně, ovšem je tu jeden zásadní fakt, který kazí požitek ze hry. Často se vám stane, že vlezete do některé sekce a uvědomíte si, že vlastně potřebujete nastavit něco jiného. Bohužel se ale musíte prokousat přes značné množství obrazovek. Navíc se každá s obrazovek postupně načítá a jak již bylo zmíněno, vše trvá poměrně dlouho a občas to vyvolává pocit nudy.

Simulací nejdál dojdeš

Spousta hráčů hru odsoudí už v samotném začátku. Vše je naprosto odlišné od tradičních závodních titulů jako je třeba série Need for Speed. Zde jezdíte skutečně pro požitek z pravé jízdy. Tudíž pokud jste opravdu jen na arkádový styl, tak vás můžeme upozornit, že pro vás tento titul opravdu není určen. Hlavní kariéra vás donutí postupně kupovat auta a jezdit nejprve základní závody. Navíc vám chybí zkušenosti k tomu, abyste mohli jet určité závody. Zkušenosti získáte jízdou v licencích. Se zvyšujícím se levelem se dostanete k zajímavějším výzvám a některé skutečně stojí za to. Nejzajímavějšími výzvami se stávají speciální závody. Zde dostanete do ruky volant malých motokár, s nimiž se snažíte projet cílovou páskou jako první. Dále jsou zde speciální tratě na rally, školení v závodech Nascar a pro fanoušky Top Gearu velká odměna. Ti se totiž dočkají známé Top Gear tratě se všemi jejími zatáčkami a pokaždé s jinými vozy. Zde se opravdu ukáže, zda jste dobrými závodníky. Nicméně abyste se mohli pustit do závodů, tak potřebujete slušné autíčko. Není tedy problém zajít do obchodu, kde si vyberete auta podle značky. Ale, ejhle, ono těch aut moc na výběr není! Kde je ta údajná tisícovka co nám autoři slíbili? Nezoufejte a nepronášejte ošklivá slova na stranu autorů. Vše tu je, jen je třeba získat potřebnou závodní úroveň. Teprve poté se začnou objevovat nová vozidla. Auta se ale dají kupovat i u automobilových dealerů, kde jsou ojeté vozy za poměrně slušnou cenu. Nechybí ani tuning vašich plechových krasavců. Bohužel takové možnosti, jako se objevily v titulu Need for Speed: Shift tu nejsou možné. Pouze kupujete díly, které je možné do auta posadit a ty vám postupně zvyšují výkon. Takže žádného extra nastavování se zde nedočkáte.

Aut je tu dost, ale bylo to třeba?

Co nás však štve naprosto oprávněně, tak to je nemožnost zvolit si stranu na které bude umístěn volant. Nemůžete to ovlivnit, a tak se vám dostane možnosti jet například s Peugeotem 207 nebo Citroenem C4 a obě vozidla mají volanty na pravé straně. No co to má být? Nevíme čím je to způsobeno, ale vadí nám to. Co se však týče takzvaného pohledu z kokpitu, není to tak skvělé jak to mělo být. Více než polovina vozů totiž nemá onen pohled k dispozici. Dočkáte se zhruba dvou set aut, které tímto pohledem oplývají a je to vskutku zážitek. Vše vypadá naprosto tak jako byste ve vybraném autě skutečně seděli. Interiér dokonale vykreslený a detailně přesný. Tím se umocňuje zážitek z jízdy a vše působí více než realisticky. Nezapomeňme zmínit, že některá vozidla se k vám dostanou zdarma, jako dárek za vyhraná klání. Co nám zásadně vadí při volbě závodu, tak to je nutnost vlastnit vhodné auto. Občas nejste vpuštěni do některého z dostupných eventů jen proto, že vůz z této kategorie nemáte buďto zvolený a nebo zakoupený. Pokud není zvolený, dá se vlézt rovnou do garáže a vybrat auto z potřebné kategorie. Pokud však není vůz ve vašem vlastnictví, musíte vyjet všemi obrazovkami zpět a v obchodě zakoupit vhodný vůz. Zdlouhavé a neefektivní. Nu což, každá hra má své mouchy a ani Gran Turismo 5 se jim nevyhnulo.

Zpracování je dokonalé, ale někde trochu drhne

Zpracování hry je naprosto skvělé. Ale jen v některých případech. Zatímco některé vozy jsou doslova dokonalé, tak některé působí jako dosti nepovedené bedny na čtyřech kolech. Občas to tedy působí trochu divně, když vedle sebe jedou dvě auta a u jednoho bez potíží poznáte, o které jde, zatímco u druhého sice také, ale podobnost s reálnou předlohou zde není až tak značná. Co se týče zpracování pohledu z kokpitu, ten je zde skutečně tím nejlepším co ve hře uvidíte. Naprosto detailní vnitřek auta, společně s dokonalým pocitem z jízdy, to je to pravé ořechové. Ztvárnění vozovky je dokonalé, ale pokud jde o detaily okolních objektů kolem trati, zde je co vylepšovat. Každopádně pokud jde o zpracování jako celek, jde o skutečný realismus. Jen škoda toho odporného destrukčního modelu, který vypadá dosti zoufale. Na celé hře je však nejdokonalejší právě požitek z jízdy a samotný jízdní model. Každé auto se na trati chová naprosto odlišně. Navíc zde jízdu velmi ovlivňuje výkon vozu, povrch tratě a vaše řidičské schopnosti. Když řídíte v Gran Turismu 5 a máte navíc pohled z kokpitu, tak se tomu pocitu, nemůže vyrovnat žádná jiná závodní hra. Pokud jde o simulační model, tak Gran Turismo je stále na vrcholu a jen tak nebude sesazeno. Nesmíme opomenout na multiplayerové klání. To je vskutku dobrou výzvou jak pro vás, tak pro ostatní, ale vyhledávání serverů zde není žádná slast. Každopádně bez multiplayeru by hra hodně ztrácela.

Gran Turismo 5 je stále králem simulačních závodů, ale nedostatky se mu nevyhnuly. Stále je zde dokonalý pocit z jízdy, slušné ztvárnění některých prvků, parádní tratě a závody, ale vše sráží do kolen dlouhé načítání, špatně řešené menu a nepovedený demoliční model. I přesto všechno, když hře věnujete několik desítek hodin, budete nadšeni z možností, kterých je zde mnoho a budete si připadat jako skuteční závodníci. Označit však GT 5 za dokonalou hru by byl hřích.

- Spousta aut
- Mnoho závodů a okruhů
- Požitek z jízdy