Gears of War 3 – Recenze

Epická recenze hry Gears of War 3

3. 10. 2011

Čekali jsme na to více než na příchod Spasitele a dočkali se. Gears of War 3 jsou na světě a přichází zejména proto, aby ukončili beznadějnou pouť Marcuse Fénixe a zbytku týmu Delta. Největší Xboxová série se vrací, aby ukázala, že se nebojí ani takových konkurentů jako KillZone nebo Resistance 3 a hlavně aby nakopala zadek odporným Locustům. Je však ještě naděje zachránit bojem zmítanou Seru nebo už je příliš pozdě?

Celá Sera vzhůru nohama!

Ocitáme se téměř 2 roky po potopení Jacinta na ohromné lodi Sovereign. Ta se zrovna ve chvíli kdy se Marcus probouzí, ze šílené noční můry ocitá pod útokem, a tak je zase načase čapnout do mohutných pracek Lancer a pořádně nepřátelům zatopit. Od předchozích událostí se toho mnoho změnilo. Předseda Prescott zmizel neznámo kam, Anya už není poradním kontaktem, ale je řadovým vojákem, koalice již nefunguje a navíc se objevují noví nepřátelé.

Těmi jsou Lambenti (Plápolaví). Vynořují se přímo ze země za pomoci plápolavých výhonků, z nichž se poté rodí. Lambenti jsou odpornými stvůrami, které se mění během boje. Respektive pokud do nich vysypete dávku a poté si dáte pauzu, tak dojde k tomu že Lambent zmutuje a zaútočí na vás zcela jinou taktikou. To je zajímavé zejména při přestřelkách, nicméně i Lambenti mají své možnosti útoku omezené.

Gears of War 3 stejně jako předchozí díly série opět staví na tom, že máte partu čtyř vojáků, která se v určitých pasážích hry obměňuje, ale počet je až na pár výjimek zachován. Opět nechybí staré dobré krytí a palba ze zákrytu, které hře dodávají na atmosféře a šťávě. Přesto je však trojka poněkud odlišná. Zejména je to proto, že se již musí uzavřít příběh týmu Delta a vše se blíží finálnímu konci o Planetu Sera. Tvůrci si tentokrát řekli STOP a trochu ubrali akce, aby mohli do příběhu zasadit také epické momenty a emoční scény. Vše to navíc podtrhuje epochální hudební doprovod. Vynikajícím příkladem je například chvilka kdy se Mašina Cole vrátí v Hanoveru na svůj stadion Trashballu. Chviličku hrajete jakousi jeho vnitřní představu, že opět hrajete za jeho mužstvo. Je to nádhera a najdou se i momenty při nichž se vám málem derou slzy do očí.

Konec se blíží, ať je aspoň se sluníčkem v zádech

Třetímu dílu také velmi prospělo, že se odehrává v otevřených lokacích a za denního světla, což se o druhém díle rozhodně říci nedalo. Naprosto vynikající je také fakt že hra je neustále v pohybu a jednotlivé lokace se stále mění a přichází pokaždé s nějakou tou zajímavou novinkou. Podíváte se na ohromnou loď Sovereign, navštívíte doupě Corpserů, rozhlédnete se v Hanoveru a budete snášet tvrdou kritiku na hlavu koalice v Charu. Char je designově naprostá bomba, neboť město přestálo těžké ostřelování kladivem úsvitu a v zájmu koalice zde bylo zavražděno mnoho civilistů. Ti tam však dodnes jsou coby sochy z popela. Děsivé a nádherné zároveň.

Je trochu škoda, že arzenál zbraní nebyl nijak zvlášť rozšířen. Novinkou jsou například Krtkomety, které však nejsou mojí oblíbenou zbraní. Stále platí pravidlo – jednu malou, dvě velké a granáty k tomu. Tudíž za opaskem máte některou z dostupných pistolí. V rukou třímáte povětšinou Lancer či jiný kulomet a na zádech se vám houpá Gnasher nebo například luk. Výjimečně, můžete do rukou vzít například těžkotonážní dělo Vulkán, aniž byste o museli některou ze zbraní měnit. Nepřátelé se kromě Lambentů velkých změn také nedočkali, co stojí za zmínku, jsou například Obrnění Kantusové, což jsou zejména na vyšší obtížnost, pěkní šmejdi.

Bratři až do konce!

V Gears of War 3 samozřejmě nechybí ani multiplayer, který je neodmyslitelnou součástí této série. Velké plus má Epic také zejména proto, že díky odkladu hry pracoval na hře tak dokonale, že se neobjevují žádné výraznější potíže. Ve hře více hráčů máte spoustu možností výběru. Nově můžete projít v kooperaci kampaní až ve čtyřech hráčích, což zatím nebylo možné. Dále je tu velmi oblíbený režim horda, kdy se postavíte s dalšími čtyřmi kolegy bok po boku a budete čelit kolo od kola sílícím hordám potvor s tím, že můžete vylepšovat svá strategická místa, tedy týmové základny.

Nechybí ale ani klasické multiplayerové režimy, jako Týmový souboj, Versus, Poprava velitele nebo Král Kopce. Ty není až tak nutné rozepisovat. Také je zde režim Bestie, ten mě však neoslovil téměř vůbec, jelikož jeho styl je naprosto odlišný od těch ostatních. Tentokrát se totiž ocitáte v kůži sarančat a snažíte se vymlátit v časovém limitu vše, co se na mapě hýbe. Díky multiplayerovým módům se vám také zvyšuje váš level. Tedy on se zvyšuje i během kampaně, ale rozhodně ne takovým tempem. Hra je skvělá v tom, že vás stále má za co odměňovat a někdy budete muset pěkně dřít, abyste dosáhli co nejvyššího ocenění. Toto je důvod, proč si vás poslední díl trilogie udrží od začátku až do konce a ještě hru protáhne o dalších X hodin.

Epic opět vsadil na stařičký Unreal Engine 3, ale neodmyslitelný a osobitý styl Gears of War k sérii zkrátka patří a opět se zde setkáte s typickou architekturou. Co se týče levelů, ty jsou navrženy skutečně skvěle, a jak již bylo řečeno, či napsáno (jak chcete), neopakují se a přinášejí pocit, že jste stále někde jinde a skutečně cestujete až ke „zdárnému“ cíli.

Gears of War 3 je jednoznačným vrcholem série, a to po všech stránkách. Akce je přerušována jen proto, aby hra mohla přinést jeden ze svých památných momentů. Tým Delta se konečně dočkal závěru a nám nezbývá, než začít přemýšlet o tom v jaké formě se k nám tato herní série vrátí a kdy to bude. Doufejme, že autoři z Epicu, se zaměří třeba na vedlejší události, ze kterých se dá těžit ještě na hodně dlouho. Co se však týče třetího dílu, splnil to, co se od něj očekávalo a ještě mnohé přinesl navíc. Troufám si říci, že třetí Gears of War jsou nejlepší hrou jaká kdy na Xboxu 360 vyšla a vyjde. Jen těžko uvěřit, že by se na této konzoli objevilo někdy něco lepšího. Absolutní povinnost pro ty co Gearsy milují a jeden z mála titulů, který vás může donutit až k nákupu samotné konzole.

- epické zakončení
- vynikající hratelnost
- jízda od začátku do konce