NyxQuest: Kindred Spirits – Recenze

Kouzelná skákačka v naší recenzi

16. 2. 2012

Ačkoliv malá a nenápadná hra Nyxquest: Kindred of Spirits vyšla na Nintendo Wii před dvěma a půl lety a PC hráči se jí ve světě dočkali na počátku roku minulého, do českých luhů a hájů se toto mýtické dobrodružství dostalo teprve nedávno a nutno podotknout, že i přes své zpoždění má tato 2D plošinovka od studia Topware Interactiv stále co nabídnout.

Hned na začátku se tak seznámíte s pohádkového dobrodružství bohyně Nyx, jež se rozhodla zachránit svého přítele Ikara (ano, toho mýtického Ikara, který se zabil pádem do oceánu poté, co mu Slunce zničilo křídla, na nichž se spolu s otcem snažil dostat z ostrova Kréta). Cestu antickým Řeckem vám však znepříjemní logické hádanky, nepřátelé, ale i gravitace, která díky tomu, že většinu herního času strávíte přelétáváním, hraje téměř vždy proti Nyx. Jelikož ale bohyně disponuje magickými schopnostmi, může přenášet předměty, ovládat vítr nebo sesílat oheň na nebezpečné obludy. Ve své podstatě je tak Nyxquest „jen“ obyčejná plošinovka, která hráče posouvá kupředu mírným tempem obohaceným o občasné boje s bossy. Nudit se ale nebudete, ba právě naopak, i když titul přímo pobízí k uvolněnějšímu stylu hraní, neustále je co řešit a soustředění je díky nijak lehké obtížnosti na místě. Hratelnost je tak pozitivně návyková a snadno v ní ztratíte pár hodin, aniž byste si toho všimli.

Na počátku hry vaše postava umí pouze létat za pomocí maximálně pěti máchnutí křídel a po určitý časový úsek i plachtit. Jakmile se ale naučíte hýbat se správně označenými předměty, nastane pravé peklo. Největší obtíže Nyxquest totiž nespočívají v počtu nepřátel, či frustrující obtížnosti levelů, ale v nutnosti provádět několik úloh na ráz. Musíte tedy například dostat Nyx do dalšího podlaží, jež je však příliš vysoko na to, aby do něho sama vyletěla. Musíte tak nejen korigovat její pohyby, ale také vynést co nejvýše kámen, na který jste bohyni usadili, což se bez zapojení nejméně dvou končetin,cviku i začátečnického štěstí zkrátka neobejde.

Na své si přijdou i hračičkové a milovníci puzzlů. Zvláště v pozdní fázi se v Nyxquest hádanky, bez nichž je další postup nemožný objevují každou chvíli. Jejich řešení přitom leckdy bývá oříšek. Většinou tak musíte ve správný okamžik přesunovat kamenné kostky přes pískové chrliče, či na nich vynést Nyx tak vysoko, aby mohla doletět na pevnou zem. Nebezpečí totiž krom nejrůznějších nepřátel skýtá i prostředí znepříjemňující vám cestu ostrými kůly, bortícími se stropy či rozpálenými písky. Na vše je nutno dávat neustálý pozor.

Čím ale Nyxquest: Kindred of Spirits zaujme každého po první minutě, není zajímavá hratelnost, ale doslova kouzelné grafické zpracování, jenž učaruje, a zpříjemní každému pouť celou hrou. Autorům se podařilo perfektně vybalancovat pohádkový nádech s vynikajícími detaily. Rozlámané starořecké sloupy, zpola pohřbené sochy i rozpadající se chrámy na pozadí zalitém slunečním, či měsíčním světlem, to vše každého ihned přesvědčí, že hezká grafika nerovná se nutně grafice fotorealistické. Slova chvály ovšem musím vynést i nad nikterak podbízivou, avšak skvěle padnoucí hudbou, vcelku reálným zpracováním fyziky, či vcelku dlouhé hratelnosti, jež se může po sesbírání všech předmětů i bonusových misí vyšplhat k i k 9 hodinám. Ale i Kindred of Spirits má své vady na kráse. Mezi ně patří především špatné ukládání pozic, či lehce přehlédnutelné savepointy. Veskrze naštěstí nejde o nic, co by výrazně ničilo skvělou hratelnost.

Staronová plošinovka od studia Topware budí zdání produktu pro nedospělé publikum. Opak je však pravdou, autoři dokázali vytvořit kvalitní titul se zajímavými inovacemi, který skvěle doplňuje perfektní grafické zpracování. Nyxquest: Kindred of Spirits se tak i přes mírné chyby jednoznačně řadí mezi jedno z největších překvapení posledních měsíců.

- grafické zpracování
- stylizace

- ukládání pozic