Ratchet a Clank: All 4 One – Recenze

Recenze zábavné hopsačky

4. 11. 2011

Ratchet a jeho robotický kamarád Clank jsou zpátky a s nimi i pořádná porce zábavy při záchraně světa před všemi možnými i nemožnými nepřáteli. Oproti minulým hrám se ale k dvojci hrdinů navíc přidají i kapitán Qwark, který se nám na začátku hry představí jako nový president galaxie a zloduch Doktor Nefarious (to je ten s mixérem na hlavě). Dokáže tým složený z jednoho hrdiny, malého ukecaného robota, nešiky a neúspěšného vládce zabránit skáze světa?

VE DVOU SE TO TÁHNE LÍP…IKDYŽ

Všechny hry v sérii Ratchet a Clank mají jedno společné. Dokáží spojit krásně detailní a barvami hýřící světy s monstry plivajícími sliz a našim hrdinům dají do rukou šílené a zároveň geniální zbraně a to celé završí hromadou šroubků. Při prvním spuštění si ale všimnete, že tentokrát se ale bude hrát trochu odlišněji, než bylo zvykem. Z názvu je totiž zřejmé, že All 4 One nebude hrát úplně sami, jako předchozí hry. Tentokráte se do do záchrany galaxie pustíte společně s dalšími kamarády a hrou potáhnete všichni za jeden provaz a to rovnou všichni u jedné televize, nebo online každý u té své. Pokud ale máte jen jeden ovladač, nezoufejte. Ve hře vám nic bránit nebude a příběh si užijete stejně dobře, jako při hře s dalšími kamarády.

A teď trochu osobních dojmů. Po úvodní animaci jsem zažil tak trochu mírný šok. Hra sice vypadá, že bude pro mladší publikum, ale až takový rozíl oproti minulé hře, jsem nečekal. Zpočátku tedy rozhodně nečekejte frenetickou „bum prásk hvízd ratatata“ akci jako z posledního Ratchetova dobrodružství Crack In Time. V porovnání s ním je All 4 One „poklidnou“ hopsačku s vaší osmiletou ségrou (respektive přítelkyní). Prvních několik levelů se totiž budete muset všechno naučit, jako byste drželi gamepad v ruce úplně poprvé. Tím myslím skákat a střílet Tady se chytnout a tady zase pustit. Jako by to nestačilo,hra vám taky občas připomene, že byste měli sbírat šroubky a prostě všechno ostatní, co je jasné všem ostatním. All 4 One tímto velice důrazně připomíná, pro koho je hra primárně určená a upřímně, ikdyž jsem Crack In Time miloval, tady jsem měl první 3 hodiny pocit, že skrz PS3 podstupuji mozkovou lobotomii. Rozhodně to ale neberu jako veliké minus, asi jsem jen rozmlsaný, nebo o 10 let starší, abych se od hry nedokázal odtrhnout. Pokud však hledáte hru pod stromeček především pro své děti, možná se vám rýsuje první vážnější adept.

HVÍZD, PRÁSK, BŽUMP

Co se na novém Ratchetovi povedlo velice, jsou různá technická udělátka. Ať už nové laso, díky kterému se budete moci houpat nad propastmi, nebo skvělý „vysavač“, všechny fungují přesně tak, jak byste od nich očekávali. Například ten „vysavač“ do sebe vcucne každý šroubek a krabici v okolí a pokud si nedáte pozor, vcucnete i clankovu železnou zadnici. Stejným tlačítkem ji ale zase můžete vystřelit zpátky so světa, stejně jako všechny ostatní malé příšerky, takže pokud vám dojdou náboje do vašich zbraní, máte zase o problém na řešení míň. Vysavač navíc budete používat i k řešení ne-moc-náročných puzzlů, které se většinou skládají z „vystřel Clanka tam a skoč sem„, takže se nemusíte bát, že by váš frustrovaný potomek v amoku roztřískal televizi. Nicméně občasné naštvání se během hraní dostaví několikrát, přinejmenším při soubojích kvůli nevyladěnému (manuálnímu) systému zaměřování nepřátel (který vlastně úplně chybí a budete střílet na toho, na kterého vybere sama hra), pozoruhodně fungující kameru, kterou si nemůžete manuálně sami otočit, nebo někdy trochu retardovanou AI, která vám občas nadělá spíše problémy, než aby pomohla. Obšem neříkám, že je hra kvůli tomu nehratelná, jen se mi zdá, jakoby tento titul dostalo na starosti sesterské vývojařské studio a ti, kteří se podepsali pod Crack In Time v tichosti pracují na novém díle.

Grafika je standardně pěkná, jakou můžete od her Ratchet a Clank čekat. Během hraní se podíváte do mnoha krásně vytvořených, ikdyž v rámci série ne moc nápaditých lokací. Ať je to město plné robotů a létajících vozidel, tajemný les plný ufo-ještěrek, nebo obrovské jezero, přes které vede jen jedna trouchnivějící lávka, pokaždé vás ohromí cit pro detail, kterým hra oplývá. Zbraně byly vždy velkou devízou každého „Ratcheta“ a ani letos tomu nebude jinak.Laserové pušky, raketomery, oheň plivající plamenomety, nechybí ani věrný robotický bodyguard Zurkon a pro mírnější povahy je připravena zbraň dělající z nepřátel roztomilá prasata. Hráčům dřívějších dílů bude možná chybět jednoduchý RPG vývoj postav a zbraní, který je v All 4 One nahrazen jednoduchým zakoupením požadovaného vylepšení přes obchody u záchytných bodů. A tím se dostávám zpátky na začátek, ANO, šroubky je opravdu potřeba sbírat, jinak budete mít v pozdějších fázích hry s těžšími monstry problémy.

Nový Ratchet a Clank se rozhodl vydat jinou cestou, než předchozí hry v sérii a pokud bych hru měl hodnotit z pozice zkušeného hráče předchozích dílů, beru to trochu jako krok vedle. Primární je tentokráte multiplayer a pokud se rozhodnete hrát sólo, díky ne-moc-vyladěné IA hra získává více menších mušek, než je chtěné. Ratchet a Clank: All 4 One rozhodně není špatná hra, pro určitou skupinu hráčů je to dokonce hra dobrá. Hardcore pařani ať raději počkají na další díl jen pro jednoho, multiplayerovým nadšencům tímto můžu posvětit rozbití prasátka a pelášení do obchodů. Pokud chcete své děti naučit trochu spolupráce a že ne všichni roboti patří jen do kuchyně a na mámin noční stolek, Ratchet a Clank: All 4 One je ta spávná hra.

V době recenzování jsem se nedokázal připojit k žádné hře pro online zápolení, které je dostupné až pro 4 hráče najednou. Dojmy z online hraní se budu snažit doplnit do konce týdne, jakmile se hra více rozšíří mezi lidi.

- Grafika
- Jednoduchá hratenost
- Spíše pro \\\\